Vårt Dagliga Bröd Oktober-December 2014Läs: 2 Korinthierbrevet 4:1-12

"Ty Gud som sade: ’Ljus skall lysa fram ur mörkret’, han har låtit ljus lysa upp våra hjärtan, för att kunskapen om Guds härlighet, som strålar fram i Kristi ansikte, skall sprida sitt sken.”
2 Korinthierbrevet 4:6

Bibeln På Ett År:

Jesaja 17-19
Efesierbrevet 5:17-33

 

 


Målningen ”En strimma ljus” av Colorado Springs konstnären Bob Simpich visar en lund med aspar med gyllenbelysta löv medan marken under träden återger en blandning av solsken och skuggor. Konstnären sade om denna kontrast, ”Jag kan inte motstå ljuset som filtreras genom bladverket. Det utövar en speciell tjusning.”

Aposteln Paulus skrev till Jesu efterföljare i Korint, ”Ty Gud som sade: ’Ljus skall lysa fram ur mörkret’, han har låtit ljus lysa upp våra hjärtan, för att kunskapen om Guds härlighet, som strålar fram i Kristi ansikte, skall sprida sitt sken” (2 Kor. 4:6). Paulus går vidare och beskriver realiteten av livet i vilket ”Vi är på allt sätt trängda men inte utan utväg, rådvilla men inte rådlösa, förföljda men inte övergivna, nerslagna men inte utslagna” (v.8-9).

Det finns tider när det verkar som att Guds ansiktes ljus är dimmigt p.g.a. svårigheter, sorger och förluster. Men även i dessa mörka skuggor, kan vi se bevis på Hans närvaro hos oss. Om vi vandrar i ”filtrerat ljus” idag, kan vi upptäcka Guds ljus på nytt—Jesus skiner alltid i våra hjärtan. —David McCasland


Herre låt ditt ansiktes ljus lysa på oss så att vi kan finna vägen till din frälsning. Låt ditt ljus skina i mörkret så att det öppnar vår värld så att vi kan se vem Du är och visa andra på vägen till Dig.


UNDER MÖRKA OMSTÄNDIGHETER SKINER GUDS LJUS FORTFARANDE I VÅRA HJÄRTAN.