Vårt Dagliga Bröd Oktober-December 2014Läs: Markus 4:35-41

"[Jesus] vaknade och talade strängt till vinden och sade till sjön: ’Tig! Var tyst!’ Och vinden lade sig, och det blev alldeles lugnt.”
Markus 4:39

Bibeln På Ett År:

Jesaja 14-16
Efesierbrevet 5:1-16

 

 


En storm höll på att bildas—men inte bara vid horisonten, utan också i en väns hem. Hon berättade, ”När jag var i Hong Kong informerade den lokala väderlekstjänsten att en superstorm närmade sig. Men inte bara denna storm som var på väg utanför mitt fönster, en orosstorm höll också på att utveckla sig hemma. När min far låg på sjukhus försökte familjemedlemmarna balansera mellan hem- och arbete, samtidigt som de också åkte till och från sjukhuset. De var så uttröttade att tålamodet höll på att ge vika och situationen hemma var spänd.”

Livet kan kännas som en storm, där motgångars, sorgers och stressvindar slungar oss omkring. Vart kan vi vända oss? När Jesu lärjungar fångades av en storm och undrade om Han brydde Sig, så visste de ändå vart de skulle vända sig. Han visade Sin makt genom att stilla den tjutande vinden (Mark. 4:38-39). Men ofta lugnar Han inte stormen direkt och liksom lärjungarna kan vi uppleva att Han inte bryr Sig. För att lugna vår rädsla, ska vi hålla fast vid en förtröstan på Gud och vad Han kan göra. Vi kan söka skydd i Honom (Ps. 91:1) Vi kan få Hans hjälp och handla nådefullt mot andra. Vi kan vila i en allsmäktig, allvetande och full av vishet och kärleksfull Gud. Han är med oss i stormen och lugnar oss hela tiden. –Poh Fang Chia


Vare sig en stormvredgad sjö, demoner, människor eller annat. Inget vatten kan svälja skeppet där havens, jordens och himlarnas Herre råder.–Baker (Fri tolk.)


MAN BEHÖVER INTE ROPA HÖGT. HAN ÄR NÄRMRE OSS ÄN VI TROR —BRODER LORENZ.